Merkkisuoritukset

SRL:lla on eritasoisia ratsastus- ja hevostaitomerkkejä niin vasta-alkajille kuin jo hevosharrastuksessa pidemmälle ehtineillekin. Merkkien tarkoituksena on kohottaa määrätietoisesti hevosten ja harrastajien ratsastuksen ja hevostaitojen tasoa, luoda tavoitteellisuutta ratsastuksenopetukseen ja hevostaitojen harjoitteluun sekä olla saavutetun taidon todisteena.

Hevostaitomerkit

Hevostaitomerkkejä on kuusi eritasoista: minimerkki, perushoitomerkki, hoito I -merkki, hoito II -merkki, lääkintämerkki, ruokintamerkki ja maastakäsittelymerkki.

Ratsastusmerkit

Ratsastusmerkkejä on 11: perusmerkki, ratsastajamerkki erityisryhmille, C-merkki, aikuisratsastusmerkki, B-merkki, A-merkki ja taitomerkki. Lisäksi kilpailutulosten perusteella voi anoa pronssi-, hopea- ja kultamerkkejä. Erittäin ansioituneille kilparatsastajille voi SRL:n hallitus myöntää mestariratsastajamerkin.

Ratsastusmerkkejä voivat suorittaa vain SRL:n jäsenseurojen jäsenet sekä Green Card -jäsenet. Hevostaitomerkkejä saavat suorittaa myös ne, jotka eivät kuulu ratsastusseuroihin.

KRC tarjoaa merkkisuoritustapahtumia ensisijaisesti Heppakerhon ja ratsastuskilpailuiden yhteydessä.

Merkkisuorituksista voit lukea lisää Suomen Ratsastajainliiton sivuilta.